Kada u septembru budu počeli da se primenjuju novi pravilnici, smatraće se da voze tehnički neispravan automobil svi oni koji ne budu imali prvu pomoć nekog od ovlašćenih proizvođača i distributera.
Od svih kompleta prve pomoći koji se nalaze na tržištu, dozvolu Agencije za lekove i medicinska sredstva ima njih sedam. Podatak da su protekle godine inspekcije sa tržišta povukle serije kompleta nekoliko proizvođača koji nisu imali dozvole niti ispunjavali bezbednosne standarde, govori potrošačima da bi trebalo da budu obazrivi.
Jer, kada u septembru budu počeli da se primenjuju novi pravilnici oni koji ne budu imali prvu pomoć nekog od ovlašćenih proizvođača smatraće se da voze tehnički neispravan automobil.
Aleksandar Tucović iz Agencije za lekove i medicinska sredstva kaže za "Politikin Potrošač" da se kompleti za prvu pomoć u motornim vozilima smatraju medicinskim sredstvima, pa da bi se našli u prometu potrebno je da budu upisani u Registar medicinskih sredstava.
"Odobrenje za stavljanje u promet Agencije za lekove i medicinska sredstva Srbije imaju kompleti za prvu pomoć proizvođača Karan ko., Beograd, Galenika a. d., Beograd, MBS Tehno d. o. o., Beograd, Mediteks AD, Stepanovićevo, Predstavništvo TOSAMA d. d., Beograd, Altios d. o. o., Beograd i Evropa lek d. o. o., Beograd", objasnio je Tucović, dodavši da su pakovanja kompleta za prvu pomoć ovih proizvođača obeležena oznakom standarda SRPS Z.B2.001.
"Kako Agencija nije nadležna za utvrđivanje usaglašenosti medicinskih sredstava sa tim standardom, zatražili smo i mišljenje Instituta za standardizaciju Srbije pre nego što smo izdali dozvole. Nadzor nad prometom na veliko i malo medicinskih sredstava, pa prema tome i kompleta za prvu pomoć u motornim vozilima, obavlja ministarstvo nadležno za poslove zdravlja", rekao je Tucović.
Inspektori uočili brojne nepravilnosti
Jelica Radulović, načelnicaInspekcije za lekove imedicinska sredstva Ministarstva zdravlja, potvrđuje da nadzor nad proizvodnjom kompleta za prvu pomoć za motorna vozila obavljaju inspektori za lekove i medicinska sredstva Ministarstva zdravlja."Inspekcijski nadzor nad prometom na veliko medicinskih sredstava, kao i prometom na malo u apotekama i specijalizovanim prodavnicama takođe obavljaju inspektori za lekove i medicinska sredstva. A kako se kompleti za prvu pomoć mogu prodavati i na drugim zatvorenim prodajnim mestima u kojima se obavlja promet na malo u skladu sa propisima kojima se uređuje trgovina, u tom slučaju inspekcijski nadzor je u nadležnosti tržišne inspekcije", istakla je Radulovićeva.
Inspektor kontroliše da li se u prodaji nalazi komplet prve pomoći koji je upisan u Registar medicinskih sredstava Agencije za lekove i medicinska sredstva Srbije, da li ga je proizvelo lice koje ima dozvolu za proizvodnju i da li je obeleženo prema odredbama Zakona o lekovima i medicinskim sredstvima.
"Inspektor ima ovlašćenje i da uzorkuje medicinsko sredstvo i da ga preda na kontrolu kvaliteta Agenciji za lekove i medicinska sredstva Srbije i Nacionalnoj kontrolnoj laboratoriji", kazala je ona.
U toku prošle godine bilo je više inspekcijskih kontrola prodaje kompleta za prvu pomoć i uočene su nepravilnosti i u proizvodnji i u prometu na veliko kompleta za prvu pomoć.
"Zbog toga smo doneli nekoliko rešenja o zabrani proizvodnje i prometa, kao i o povlačenju sa tržišta nekoliko serija ovog medicinskog sredstva za koje je Agencija za lekove i medicinska sredstva izdala negativni sertifikat analize", pojasnila je Radulovićeva, napomenuvši da svako medicinsko sredstvo, pa i kompleti za prvu pomoć moraju da budu upisani u Registar medicinskih sredstava koji vodi Agencija za lekove i medicinska sredstva Srbije.
I cena znak upozorenja
Šta će se desiti ukoliko neko u kolima bude imao komplet prve pomoći bez oznake srpskog standarda, odnosno proizvod koji nije među ovih sedam koji imaju dozvolu?"Ako biste se posle septembra sa takvim kompletom pojavili na tehničkom pregledu tamo bi vam konstatovali tehničku neispravnost vozila. To bi isto rekao i saobraćajni policajac prilikom kontrole. Mislim da tih kompleta još ima na pojedinim tezgama ili u takozvanoj uličnoj prodaji i svakako ih treba izbegavati", ističe Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja, dodajući da je komplet prve pomoći tipa A za motocikle, a tipa B za motorna vozila.
Komplet koji nema oznaku srpskog standarda, napominje on, nije bezbedan. U ovom slučaju i cena može da bude znak upozorenja.
"Takvi kompleti koštaju i po 800 dinara, dok regularni staju više od 2.000 dinara. Ne bi trebalo da gledaju na to kao na neku formalnost i na deo opreme koji bi trebalo da pokažu prilikom kontrole, već kao na nešto što bi, ne daj bože, moglo da im zatreba", rekao je Okanović.
(MONDO)