Potrebno je pojačati proveru reklama i marketinških kampanja zbog učetale zloupotrebe dece zarad profita kompanija, kažu stručnjaci.
Zamenik zaštitnika građana za prava deteta Tamara Lukšić Orlandić ukazala je za Tanjug da se korišćenje dece u reklamne svrhe reguliše Zakonom o oglašavanju čije sprovođenje kontroliše tržišna inspekcija.
Ona je navela da zloupotreba dece u reklamne svrhe nije retka pojava i upozorila na to da deo odgovornosti snose i emiteri, a ne samo kreatori reklama koji su, prema Zakonu o oglašavanju, odgovorni za njihov sadržaj.
Navodeći da ombudsman nema ovlašćenja da kontroliše rad kompanija, Lukšić Orlandić je istakla da baš one najčešće zloupotrebljavaju decu u reklamne svrhe.
Ona je kao primer istakla da je prošle godine zaštitnik građana reagovao povodom reklamne kampanje za promociju dečje kolekcije firme za proizvodnju donjeg veša.
Prema njenim rečima, u toj kampanji devojčica je u donjem vešu sedela na barskoj stolici prekrštenih nogu držeći mikser u ruci i ližući šlag.
"Time je svako slovo Zakona o oglašavanju prekršeno počev od toga da dete ne sme da se prikazuje u lascivnim i eksplicitno seksualnim pozama", rekla je Lukšić Orlandić i dodala da je, posle reagovanja ombudsmana, kompanija u najkraćem roku skinula sve bilborde.
Ona je istakla da je to primer dobre prakse i društveno odgovornog ponašanja i navela da joj je ta kompanija poslala slike nove kolekcije dečjeg veša sa pitanjem da li su nove reklame u skladu sa odredbama Zakona o oglašavanju.
Članica Upravnog odboda Udruženja "Roditelj" Bojana Selaković istakla je da je reklama u kojoj devojčica predškolskog uzrasta govori o tome da joj je jasno šta znači imati svoj stan, primer kako se može manipulisati decom u reklamne svrhe.
"To nije prvi slučaj koji je Udruženje registrovalo i na koji je reagovalo. Bilo je još primera u kojima smo isticali da dece izgovaraju rečenice i šalju poruke koje nisu primerene njihovom trenutnom psiho-socijalnom stanju ili uzrastu", rekla je Selakovićeva.
Ona je navela da ne postoji mogućnost da se nabroje svi slučajevi u kojima se manipuliše decom i da je zbog toga važno formirati telo na nivou države koje će raditi monitoring svih oblika reklamnog sadržaja bez obzira na to da li se u njima reklamiraju proizvodi namenjeni deci.
Psiholog Žarko Trebješanin ukazao je da zakonska regulativa zabranjuje zloupotrebu dece u političke i marketinške svrhe.
On je istakao da je zloupotreba deca zabranjena i Konvecijom o pravima deteta i dodao da je najbolje "decu ostaviti na miru i ne koristiti ih u marketinške svrhe".
(Tanjug)
Ona je navela da zloupotreba dece u reklamne svrhe nije retka pojava i upozorila na to da deo odgovornosti snose i emiteri, a ne samo kreatori reklama koji su, prema Zakonu o oglašavanju, odgovorni za njihov sadržaj.
Navodeći da ombudsman nema ovlašćenja da kontroliše rad kompanija, Lukšić Orlandić je istakla da baš one najčešće zloupotrebljavaju decu u reklamne svrhe.
Ona je kao primer istakla da je prošle godine zaštitnik građana reagovao povodom reklamne kampanje za promociju dečje kolekcije firme za proizvodnju donjeg veša.
Prema njenim rečima, u toj kampanji devojčica je u donjem vešu sedela na barskoj stolici prekrštenih nogu držeći mikser u ruci i ližući šlag.
"Time je svako slovo Zakona o oglašavanju prekršeno počev od toga da dete ne sme da se prikazuje u lascivnim i eksplicitno seksualnim pozama", rekla je Lukšić Orlandić i dodala da je, posle reagovanja ombudsmana, kompanija u najkraćem roku skinula sve bilborde.
Ona je istakla da je to primer dobre prakse i društveno odgovornog ponašanja i navela da joj je ta kompanija poslala slike nove kolekcije dečjeg veša sa pitanjem da li su nove reklame u skladu sa odredbama Zakona o oglašavanju.
Članica Upravnog odboda Udruženja "Roditelj" Bojana Selaković istakla je da je reklama u kojoj devojčica predškolskog uzrasta govori o tome da joj je jasno šta znači imati svoj stan, primer kako se može manipulisati decom u reklamne svrhe.
"To nije prvi slučaj koji je Udruženje registrovalo i na koji je reagovalo. Bilo je još primera u kojima smo isticali da dece izgovaraju rečenice i šalju poruke koje nisu primerene njihovom trenutnom psiho-socijalnom stanju ili uzrastu", rekla je Selakovićeva.
Ona je navela da ne postoji mogućnost da se nabroje svi slučajevi u kojima se manipuliše decom i da je zbog toga važno formirati telo na nivou države koje će raditi monitoring svih oblika reklamnog sadržaja bez obzira na to da li se u njima reklamiraju proizvodi namenjeni deci.
Psiholog Žarko Trebješanin ukazao je da zakonska regulativa zabranjuje zloupotrebu dece u političke i marketinške svrhe.
On je istakao da je zloupotreba deca zabranjena i Konvecijom o pravima deteta i dodao da je najbolje "decu ostaviti na miru i ne koristiti ih u marketinške svrhe".
(Tanjug)