• Izdanje: Potvrdi
IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

IMATE PRIČU? Javite nam se.

Ubacite video ili foto

Možete da ubacite do 3 fotografije ili videa. Ne sme biti više od 25 MB.

Poruka uspešno poslata

Hvala što ste poslali vest.

Dodatno
Izdanje: Potvrdi

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

MONDO: Suviše neuki za Limundo?

Kažu da prevare na Limundo aukcijskom sajtu nisu česte, ali da bi bili spremniji u "obračunu" sa prodavcima, poštenim ili nepoštenim, pročitajte neke "sudbine" i savete MONDA.

Želite da kupite nešto preko interneta ali ne biste želeli da previše rizikujete sa prodavcem "tamo negde daleko" u svetu. Zbog toga ste se odlučili na izgledniju kombinaciju – kupovina na internetu, ali preko domaćeg sajta, sa ovdašnjim prodavcima – i napravili katastrofalnu grešku.

Tako je, očigledno, razmišljao i poveliki broj prevarenih kupaca koji su za svoj ulazak u svet internet kupovine odabrali poznati domaći aukcijski sajt Limundo. Njihova brojna iskustva lako možete naći prostim surfovanjem po netu, a ovde govorimo o konkretnom primeru. Pročitajte kako vas na sajtu gde "kupujete bezbedno" lako može namagarčiti nepošten prodavac, uz "malu pomoć" sistema.

Za one koji su se uspešno oduprli ideji da svoj novac pošalju u zamenu za predmet potpunog stranca on-line mali bekgraund. Limundo je vebsajt gde prodavci, uglavnom građani (tzv. fizička lica), na prodajne aukcije stavljaju svoje predmete. Zainteresovani kupci licitiraju cenu i po isteku zadatog roka onaj sa najvišom cenom trebalo bi da bude novi zadovoljni korisnik.

Broj svakodnevnih aukcija na Limundo sajtu je ogroman, radi se gotovo o 48.000 novih aukcija, i verovatno je velika većina korisnika zaista i zadovoljna. To, međutim, nije nikakva uteha velikom broju onih koji su bili "zeleni" za prevejane prevarante i ostali bez svog novca.

Iz Limundo tima Mondu tvrde da je broj prevara na sajtu manji 0,01 odsto od broja transakcija. Ako je tako, prosto je neverovatno da se u sledećem primeru samo na jednom slučaju našlo više oštećenih kupaca. Ili nije, ako je verovati brojnim drugim primerima kojih su puni razni internet forumi.

Naš tužan primer je sledeći. Početkom septembra Slobodan Mačković iz Subotice, kao član Limunda registrovan pod nazivom Macak66, na aukciju stavlja ručni cirkular (kružna testera) sa sledećim propratnim tekstom " Rucni cirkular..., kao nov,cenu odredite sami!!".

Garancija da bi Macak66 trebalo da bude siguran prodavac je to što u to vreme sa ranijih trgovanja ima više od tri stotine pozitivnih, jednu neutralnu i samo dve negativne ocene (i to "benigne" - zbog probijanja rokova slanja). Ova sistemska "garancija" Limunda se, međutim, pokazala kao šarena laža jer se ispostavilo da prodavci (od kojih Limundo dobija novčanu proviziju za postavljanje aukcije i procenat od prodaje) teško dobijaju negativne ocene.

Na aukciji pobeđuje moja malenkost iz Beograda. Posle probijanja rokova i za kontakt i za slanje robe, Macak66 šalje kurirskom službom AKS (uz plaćanjem pouzećem) cirkular koji je reklamiran sa "ispravan, kao nov", a stiže polomljen do neupotrebljivosti.

Prodavac je odmah kontaktiran i nakon što je dao nego besmisleno obrazložene i "prihvatio reklamaciju", lažno oglašeni predmet je u roku od sat vremena vraćen putem kojim je i stigao. Prihvatanje reklamacije tj. vraćanje para je, međutim, trajalo samo do dobijanja negativne ocene, kada se Macak66 "predomislio".

Na primedbu kupca da bi za njegov "način poslovanja" mogli da se zainteresuju, ako već neće Limundo, ono tržišta inspekcija, policija ili poreska služba, očigledno iskusni Slobodan Mačković, alias Macak66, je posprdno odgovorio sa "da, za 3.910 dinara možda će da se zainteresuje i FBI".

I tu je Macak66 potpuno u pravu, jer za iznos krađe ili prevare vrednosti manje od 15.000 dinara po Krivičnom zakonu Srbije, neće da se zainteresuje ne FBI nego ni srpska policija. Taj prekršaj se ne goni po službenoj dužnosti, već oštećeni mora angažuje advokata, plati sudsku taksu i potraži pravdu u građanskoj parnici
.
Takvo stanje stvari potvrđuju i neki drugi primeri. Recimo, na sajtu potrosac.info stoji spisak od dvadesetak članova Limunda koje je prošle godine prevario član S. A. iz Novog Sada (alias Srdjan1234567). Kada je neko od njih otišao u novosadsku policiju rečeno mu je da moraju da se udruže u tužbi kako bi Tužilaštvo reagovalo "na veću sumu".

Da stvar bude gora po prevarenog kupca, ne samo što ostaje bez novca već sledi i pritisak iz Limunda da se negativna ocena prvo obrazloži, a potom i promeni.

Prema urgenciji Limundo tima, "negativna ocena se daje prodavcu (samo) kada kupac dobije predmet koji ne odgovara opisu, a prodavac odbije da uvaži reklamaciju". Pokušaj prevare se očigledno ne računa. Na insistiranje prevarenog kupca i negativna ocena i primereni komentar su ostali, jer kod prodavca je u "slučaju Macak66" bio (a tako je ostalo) i predmet i novac od trgovine.

Na ovu prevaru nije reagovao Limundo, osim sa "člana smo kontaktirali radi pojašnjenje nastale situacije", ali jesu neki drugi oštećeni. Sa istim trgovačkim "maherom" problema je imao i B. Vladisavljević, kome je ovaj takođe prodao "ispravnu" bušilicu koja nije radila kao što je opisano, a po vraćanju iste je "zaboravio" da vrati i pare. Ovde čak nije bio "predomišljanja" u vezi reklamacije.

Vladisavljeviću je, kako kaže, prosto neverovatno da ima toliko pozitivnih, a malo negativnih ocena i da tu nešto "ne štima". Ili su prevareni ljudi posramljeni jer su naseli, pa ne žele da se dalje bave time, ili "trgovcima" neko pomaže da negativne stvari na Limundu ne izađu na videlo.

U Pravilniku Limunda, koji korisnici obično detaljno pročitaju tek kada bude kasno (a i tad im nije od koristi osim ako nisu završili Pravni fakultet), doduše postoji sistem sankcionisanja. Član koji se ne pridržava pravila može biti obavešten, pa upozoren, pa upozoren pred isključenje, pa na kraju trajno suspendovan.

Na pitanje Monda koliko se članova žalilo na prevare u poslednjih godina dana i kako su one rešene u Limundu nije odgovoreno.

Dalje, prema navedenom Pravilniku član se izbacuje sa trgovanja ako ima tri jedinstvene negativne ocene (identičan razlog) , unošenje netačnih podataka i svesna obmana kupca. Naš Macak66 ima tri negativne ocene ali po različitim osnovama, no svakako ga kači "svesna obmana kupca".

Tako prema odgovorima Mondu iz Limunda, gde kažu "odmah se zatvara nalog članu koji je izvršio prevare", Macak66 ne bi smeo da više da vara ljude na ovom sajtu (bar ne pod tim imenom).

Gospodin "Mačak", međutim, i danas uredno trguje. I to ozbiljno. Samo u poslednjih mece dana imao je više od osamdeset ocenjenih aukcija (i ko zna koliko neocenjih), na kojima je promet bio više od 160.000 dinara.

Zanimljivo je pitanje, možda i za Poresku upravu u Subotici, i da li se i kako tu plaća porez, pošto čovek sigurno ne prodaje desetke bušilica, cirkulara, ventilatora, auto cd uređaja... raščišćavajući svoj podrum.

Naravno, velika većina prodavaca na Limundu nisu prevaranti, autor teksta može da vam potvrdi iz prve ruke. Pre "slučaja Mačak" imao je samo pozitivne utiske i saradnju sa ljubaznim i predusretljivim svetom. Upravo zbog toga, ukoliko sve gore navedeno nije već "ubilo" vaš entuzijazam za aukcije na Limundu, imamo nekoliko saveta za vas.

Generalni savet je otvoriti "četvore oči" jer kako kažu Latini: "Caveat emptor" (Neka se kupac čuva). Nemojte da vas u lažnu sigurnost uljuljka dugme na veb stranici "Kupite bezbedno" kojim dolazite do licitacije, malo paranoje neće biti na odmet.

Detaljno proučite Pravilnik i striktno ga se pridržavajte. Tako ćete sigurno imati problema sa prodavcima, recimo kad vam daju adresu za za slanje/primanje paketa od one s kojom su registrovani na Limundu.

Možda nećete dobiti predmet koji ste izlicitirali ali ćete bar izbeći kasniju glavobolju. U navedenim slučajevima prevare Maccak66 je tražio da se paket vrati na adresu sa koje je poslat ali uz naznaku "za magacin AKS-a ", i paket od tada više "nije viđen".

Drugi savet je da postojeće ocenjivanje treba uzeti s rezervom. Što se tiče negativnih ocena, koje su kako smo videli jedini način da se neko smatra pouzdanim prodavcemi ili kupcem, na raznim forumima mogu se videti navodi da pojedini moderatori prilično lako brišu negativne ocene. Takav šok doživeo je i kupac polomljene grafičke karte koji se na jednom forumu potpisao sa SuperLegionarus, kada je video da je negativna ocena koju je dao prodavcu "isparila" nakon nekoliko nedelja.ž

Postoje i navodi da stvar ide dotle da se čak ni ne dozvoljava davanje negativne ocene za nekog "uglednog člana", kako pišu članovi na sajtu potrosac.info. Navodi se i da se članovima koji skreću pažnju na loše stvari, recimo navlačenje prijateljskim "zidanjem cena" na aukciji ili višestruki nalozima,u Limundo Cafeu briše nalog na Limundu.

Treći savet je naizgled paradoksalan - ne verujte svojim očima. Uz svaki predmet na aukciji idu i slike, ali pitanje je da li su to zaista slike predmeta koji kupujete. Ako se detaljno pogleda istorija aukcija pomenutog Macka66, videće se veliki broj istih stvari i slika koje stavlja na aukcije. Na stranu to što kod tehničkih stvari ako je nešto pokvareno ili polomljeno, slike i nisu od velike koristi.

Zbog toga obavezno koristite opciju postavljanja pitanja. Pitajte sve što vam padne na pamet. Sad, da li ćete na samoj stranici aukcije videti da li je to neko već pitao i da li je i šta odgovoreno, nažalost, zavisi samo od volje prodavca da to objavi. Svejedno, ako vas odgovor ne zadovolji, bežite glavom bez obzira. Kada izlicitirate predmet, svu prepisku sa prodavcem sačuvajte na računaru, za svaku slučaj.

Poslednji, a možda i najvažniji, savet je u vezi sa plaćanjem. Najbolja opcija je u praksi i najmanje verovatna - plaćanje na ruke kada se lično preuzme roba. Najgora je, svakako, uplata pre slanja ali je takav zahtev relativno redak.

Najčešća je mogućnost preuzimanje kupljenog predmeta pouzećem, preko kurirske službe. Neke kurirske službe navodno dozvoljavaju da otvorite paket i pregledate robu pre plaćanja, pa se raspitajte pre aukcije. No, i tu je izbor sužen jer prodavac na aukcijskoj stranici navodi ko će biti kurir.

Ubedljivo najbolja varijanta je opcija plaćanja Limundo Cash. Uplatite izlicitirani predmet na Limundo račun, kada dobijete i pregledate robu i na miru se uverite da je sve ok, tada odobrite plaćanje sa računa prodavcu. Tu je, potvrđuju to i u Limundo timu, kupac potpuno zaštićen od gubitka para, ali... Naravno da postoji i to "ali", jer prodavci gotovo redovno izbegavaju da u ponudu uključe i tu opciju.

Na kraju, pošto vam je i uz sve savete i mere opreza najpotrebnija sreća, od sveg srca vam je želimo.

(MONDO, Georgi Mitev Šantek)

Komentari 62

Komentar je uspešno poslat.

Vaš komentar je prosleđen moderatorskom timu i biće vidljiv nakon odobrenja.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Gigi

Da se pozalim za limundo bandu..Vec vise od mesec dana cekam da mi se ime na nalogu promeni,jer su mi blokirali prodaju zbog imena,a u mojim licnim podacima imaju sve napisano sto su trazili..Bezite sto dalje od limunda..

terminator

Zato su pokrenuta dva sajta za aukcije koja su po funkciji i opcijama bolji od svih domacih monopolskih sajtova na tu temu. Prvi je www.aukcijevozila.info koji pruza mogucnost korisnicima da prodaju ili kupe vozila, masine ili delove putem aukcije. Drugi sajt je www.aukcindo.info koji ne zaostaje po funkcijama za cuvenim ebay-om.

Miroljub

Kupio sam odredjeni predmet iz vise segmenata vrednosti oko 3000 dinara i prodavac mi nije poslao sve vec pola predmeta a pola ne.Zalio se limundo timu i odbili su moju zalbu jer nisam postupio po onome sto je prodavac naveo u opciji preuzimanja "samo licno" a sam je meni poslao predmet brzom postom ,i posto kupoprodaja nije obavljena kao sto je navedeno tj.licno preuzimanje, oni mi ne mogu pomoci. Verujem da je to samo jedna od niz rupa u njihovom pravilniku.Ako prodavac navede da samo licno mezete preuzeti robu onda vam moze poslati i kamen umesto proizvoda i vi nemate kao kupac nikakvu za

special image