Kvalitet rada škola u Srbiji u proseku je zadovoljavajući, jer nijedna od ustanova u kojima je sprovedeno spoljašnje vrednovanje nije dobila negativnu ocenu, ali nema ni škola koje su maksimalno ispunile sve zadate standarde.
Kostić je odbacio tvrdnju Unije sindikata prosvetnih radnika Srbije da ocenjivači nisu stručni ni kompetetni.
"Nosioci ovog posla su prosvetni savetnici, svi u timu prošli su obuku, dobili su sertifikate i pripremljeni su za ovaj posao", rekao je Kostić i naveo da niko nema pravo da zabrani ocenjivačima da uđu u školu niti da bojkotuje njihov rad, jer direktor škole, u tom slučaju, može biti smenjen.
Od 147 savetnika, formirano je 25 timova, svaki tim ima tri, četiri savetnika Ministarstva prosvete i savetnike Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Kostić ističe da je strah od ocenjivača neopravdan i da ovaj vid vrednovanja nije isto što i stučno pedagoški nadzor, kada se proverava rad nastavnika.
"Ako rade loše, kroz stučno pedagoški nadzor, nastavnicima se oduzima licenca, a kod spoljašnje evaluacije nije svrha pojedinačni nastavnik nego ukupna dešavanja u školi, kvalitet nastave, vannastavnih aktivnosti, rukovođenje, međuljudski odnosi i njihovo unapređenje", objasnio je kostić.
On je naveo da evaluatori proveravaju godišnje planove, školske programe, izveštaje o samovrednovanju, dolaze na čas, pregledaju više od 40 odsto nastave, razgovaraju sa nastavnicima, učenicima, školskim odborom, savetom roditelja, učeničkim parlamentom, roditeljima, svim zaposlenima.
Nakon stečene slike, ocenjivači, u slučaju potrebe, pomažu školi u prevazilaženju teškoća, sačinjavanjem akcionog plana mera.
Svaka škola je upoznata sa ocenom koju je dobila, rekao je Kostić i naveo da nastavnici ili škola mogu da dobiju jedinicu ili četvorku, kao najlošiju odnosno najbolju ocenu.
Da bi neko imao četvorku, mora da ostvari više od 70 odsto svih standarda, uključujući i 100 odsto onih koji su ključni. Za trojku treba ispuniti 50 posto svih standarda i 75 posto ključnih, za dvojku više od 30 posto svih standarda i 50 posto ključnih.
Škola koja to ne ostvari ima jedinicu, rekao je Kostić i naveo da joj sledi "paket mera" koje mora da sprovede da bi napredovala.
U ocenjivanju ima sedam ključnih oblasti, 30 standarda i 158 pokazatelja, rekao je Kostić.
Neki od ključnih standarda za vrednovanje su: školski program i godišnji plan rada škole usmereni na zadovoljenje različitih potreba učenika, nastavnik prilagođava rad na času obrazovno-vaspitnim potrebama učenika, škola je bezbedna sredina za sve, u školi je razvijena saradnja na svim nivoima, u školi funkcioniše sistem za praćenje i vrednovanje kvaliteta rada, ljudski resursi su u funkciji kvaliteta rada škole...
Rad svake ustanove vrednuje se najmanje jednom u pet godina, a škola ne može da se žali na ocenu, ali može na proceduru.
Do 2018. sve škole proći će kroz eksternu evaluaciju, najavio je pomoćnik ministra prosvete.
(Tanjug, foto: Guliver/Getty Images)